Last stop Bali! - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van ReneeGoingDownUnder - WaarBenJij.nu Last stop Bali! - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van ReneeGoingDownUnder - WaarBenJij.nu

Last stop Bali!

Door: Renée

16 Maart 2014 | Indonesië, Gili Trawangan

Hee allemaal!

Het is bijna zover, na 3,5 maand reizen is het dan nu toch echt bijna tijd om weer naar Nederland te gaan. Waar ik eerlijk gezegd ook wel echt naar uit kijk! 3,5 maand klonk altijd zo lang, we hadden altijd nog zoveel in het vooruitzicht. Na een fantastische maand Nieuw Zeeland, begonnen we weer aan een heel nieuw avontuur aan de oostkust van Australië, wetende dat we daarna nog naar de outback en Perth gaan, en als afsluiter 2 weken Bali. Maar nu is het dan zover, we zitten op Bali, next stop is Nederland.

De tijd lijkt aan de ene kant voorbij gevlogen, maar als we terug denken aan alles wat we hebben meegemaakt dan lijken 3,5maand opeens wel super lang. Onze reis door Nieuw Zeeland lijkt alweer zo lang geleden, alsof het tijdens een andere reis is geweest. Dit doet me ook beseffen hoeveel verhalen ik heb om thuis te vertellen, hoeveel herinneringen ik weer op ga halen door de foto's te bekijken.

Aan de ene kant is het jammer dat ons avontuur erop zit. De plekken die we bezocht hebben zijn allemaal stuk voor stuk zo mooi, speciaal en anders en we hebben zoveel leuke mensen ontmoet van wie we ook weer afscheid moesten nemen. Dus aan de ene kant jammer dat het erop zit, maar aan de andere kant vind ik het wel goed zo. Ik ben zo blij dat ik ervoor gekozen heb om deze reis te maken!! Ik ga naar huis met zoveel mooie herinneringen, ik ben alleen maar blij dat ik dit allemaal heb kunnen meemaken. Van te voren was ik best zenuwachtig voor de reis, zo ver weg, voor zo'n lange tijd, zonder echt concrete plannen (zoals waar slapen we?), wat eigenlijk niets voor mij is haha maar nu ben ik toch wel een soort vab trots dat het ons allemaal zo goed gelukt is, klinkt misschien allemaal heel zweverig want je hoort mensen wel eens dingen zeggen als "je vindt jezelf op reis" blabla zweverig gedoe, maar ik moet toegeven je leert veel op zo'n reis. Je krijgt meer vertrouwen in jezelf, je wordt ondernemender, durft meer dingen en ook op sociaalgebied leer je heel veel. Ja ik kan iedereen zo'n reis aanraden! Haha

Maar voor ik weer over 3 nachten naar Nederland vertrek zal ik jullie eerst weer een reis-update geven over onze avonturen hier op Bali!

Na een weekje in Perth hadden we zo'n zin in Bali, echt weer even heel iets anders. Na onze Australische dollars echt tot op de laatste cent te hebben uitgegeven vertrokken we naar Bali, waar we al gelijk werden geconfronteerd met de Indonesische Rupiah... We moesten betalen voor ons visum (niet over nagedacht toen we al onze Australische dollar opmaakte) maar gelukkig konden we geld pinnen, dus wij nadat we het bedrag gehoord hadden pinnen, komen we terug blijkt dat we ons in het aantal nullen vergist hadden, konden we dus terug om nog een keer te pinnen, wat we hier dus nu in miljoenen doen haha ja want 1,6 miljoen rupiah is ongeveer €100. Het heeft echt even een tijdje geduurd voor we hier aan gewend waren, nadat vele Balinezen ons hebben uitgelachen als we weer een briefje van 10.000 gaven ipv 100.000.

Tijd voor onze eerste ritje in een taxi, waar we maar een paar euro voor betaalden en waar we door de auto ruit naar zo'n andere wereld keken. Heel veel scooters die overal tussendoor rijden, links en rechts inhalen, kinderen van 10jaar die op de scooters rijden, hele families die op een scooter zitten, bizar. Uiteindelijk werden we afgezet bij ons eerste hotel.. Jaja hotel, alles is hier zo goedkoop, dat we minder geld betalen voor meer luxe dan in Australië. Dus byebye dormrooms en hello 2 persoonskamer met eigen badkamer! De eerste avond voelden we ons zo rijk, tv op de kamer, airconditioning, eigen badkamer (met echte handdoeken!! Als vervanging voor onze reishanddoekjes), een lekker bed met een dekbedje (is wel eens lekker na al die stijve lakens), heerlijk kussen en uitzicht op een heerlijk zwembad!

De eerste dag zijn we in seminyak geweest, een vrij toeristisch badplaatsje, waar we lekker in een restaurantje hebben ontbeten voor maar een laar euro en daarna stuitte we op een marktje waar zo veel leuke zomerkleding werd verkocht en zo goedkoop! Voor minder dan 30 euro heb ik 3 jurken gekocht en 2 riemen. Over het algemeen kan je hier veel afdingen, maar omdat het in zulke andere bedragen is, bedenk ik me soms wel 'waarom sta ik hier eigenlijk af te dingen voor €2?' haha. Vervolgens kwamen we een kleine soort spa tegen, eigenlijk gewoon een kamer meerdere massage hokjes en een soort wachtruimte. Maar op een uitgang bord zagen we Haircut staan voor zo'n €4, en een knipbeurt konden we allebei na zo'n 4 maanden wel gebruiken haha toch denk je wel even als ze het maar niet verpesten, maar Achja we moesten alleen de puntjes even bijwerken. weer een leuke ervaring, waar de kapper speciaal voor ons gebeld moest worden. Smiddags na helemaal bezweet te zijn, want dat ben je hier al na iedere beweging, hebben we lekker in het zwembad afgekoeld. Verder gaan we hier iedere avond uit eten omdat het zo goedkoop is, echt maar een paar euro. De tweede dag zijn we naar Kuta gegaan, de toeristische badplaats van Bali, waar vooral veel Australiërs heen gaan om te feesten. We hadden ook hier een heerlijke kamer met zwembad (voor 2 nachten 2 personen maar €30! We blijven ons verbazen). De eerste dag daar zijn we door kuta gelopen, naar het strand en lekker in het zwembad geweest. De tweede dag daar wilden we eigenlijk van daaruit naar een tempel gaan, dus wij vroegen bij de receptie of zij een goede chauffeur hadden om ons te brengen. Gaven ze ons een optie voor een hele dag voor maar iets van €35, we hadden voor een hele dag een privé chauffeur, die ons eerst naar een mooie tempel bracht, vervolgens naar een heel leuk restaurantje tussen de bekende rijstvelden, vervolgens naar een tempel waar heel veel apen waren, waar een meisje ons rondleidde, we pinda's konden voeren aan de apen, waarbij we allebei eindigden met een aap op onze hoofd hahaha vervolgens zijn we naar een bekende tempel gereden Tanah Lot. Dit is een tempel die zich bevind op een rots in het water voor de kust, en is alleen tijdens eb te bereiken. Het is heel bekend en toeristisch, en veel mensen bekijken het tijdens zondsondergang net als wij. We hadden daarvoor aardig wat tijd, dus liepen daar rond en maakten wat foto's. Komt er opeens een man die vroeg of wij een foto wilde maken.. Is goed.. Maar nee we begrepen hem verkeerd hij wilde met ons op de foto! Hahaha uhm raar maar oke. Dus wij lachend weer verder, en we wilde foto's maken op van ons met tanah lot op de achtergrond. Komt er opeens een vrouw die met ons op de foto wilde, dus wij weer uhm oke, daarna wilde haar zus ook en toen nog samen, heel raar. Vervolgens kwamen er steeds meer mensen die vroegen of ze met ons op de foto mochten, een stel, daarna een man met zijn zoons, echt op een gegeven moment stonden mensen gewoon in de rij om met ons op de foto te gaan hahahah zo bizar! Stonden we dan, wij voelden ons op een gegeven moment een grotere toeristische attractie dan de tempel op de achtergrond hahaha. Na een mooie zonsondergang onder het genot van een drankje werden we weer door onze chauffeur terug gereden, en hij vertelde ons dat het waarschijnlijk bewoners zijn van de omringende eilanden die nu als toerist op Bali zijn, maar zelf niet veel westerse toeristen op hun eilanden zien.

De dag erna hebben we lekker bij het zwembad gelegen en zijn we in de namiddag naar Sanur gegaan, een kleiner badplaatsje aan de oost kant. Hier sliepen we in een homestay, dat is erg populair op Bali, de accommodatie wordt gerund door een Balinese familie en die wonen daar ook, dus een leuke manier om te zien hoe zij wonen. De dag erna hebben we lekker een luie dag aan het strand van sanur gehad. Aan het einde van de middag gingen we door naar Ubud, een plaatsje in het midden van Bali, dat bekend staat om kunst, je ziet veel schilderijen, stoffen en beelden. Hier sliepen we ook weer in een homestay, echt een hele leuke, met mooie Balinese tuinen. Onze kamer was bovenin gewoon open, dus savonds kregen we gezelschap van salamanders die over de muren liepen, echt heel grappig. Een nadeel waren de hanen die niet weten wanneer de zon echt op gaat en dus snachts ook kraaiden. En we hadden vlakbij denk ik een oefenruimte van de Balinese jostiband ofzo, trommels enzo maar zo uit de maat... En dat deden ze dan savonds...

De eerste dag in ubud zijn we naar wat tempels gegaan, hebben door het stadje gelopen en zijn naar het bekende apenbos gegaan. Echt heel toevallig, lopen we daar komen we een Nederlands stelletje tegen met wie we eind december in Sydney op een kamer zaten. Zo toevallig dat we die tegenkwamen! Ze waren eerst namelijk niet eens van plan om naar Bali te gaan, maar nadat ze onze plannen hadden gehoord besloten zij dus ook naar Bali te gaan, en heel toevallig dus tegelijkertijd, hoe klein is de wereld dan? Haha die avond zijn we heel leuk naar de paleiselijke tempel gegaan waar een traditionele Balinese dansvoorstelling werd gehouden, leuk om te zien en ook erg mooi met de kleding.

De tweede dag in ubud zijn we lekker gaan relaxen door naar een spa te gaan, daar hebben we ons lekker laten verwennen met een olie massage van een uur, een bodyscrub met zeezout en vervolgens stond er een lekker badje klaar heel lief ook gevuld met rozenblaadjes en dit alles voor zo'n €8. Nadat we lekker verwend waren zijn we optijd naar bed gegaan, want die werden we om 01.30 uur opgehaald om vervolgens naar een actieve vulkaan te gaan, de Gungung Batur, 1717m. Met een zaklamp in de hand hebben we deze in het donker beklommen, met een lokale gids en nog een Deens echtpaar. We zijn inmiddels aardig gewend aan het wandelen, en iemand gaf aan dat het maar 1,5uur lopen was, dit was uiteindelijk helemaal niet zo. Het viel ons aardig tegen, ook omdat we moe waren doordat we maar weinig hadden geslapen en onze buiken waren aardig van slag van het eten hier. Maar uiteindelijk was het de moeite zeker waard, we kregen heel mooi uitzicht over het nabijgelegen meer en de vulkaan aan de overkant, terwijl de zon daarachter opkwam. En onze gids maakte broodjes banaan klaar en kookte eieren in de rook van de vulkaan, alleen lust ik geen ei haha maar het was een hele speciale ervaring. Eenmaal terug in de homestay zijn we op ons bed neergeploft en hebben even wat slaap ingehaald. Savonds hadden we afgesproken met een meisje, Tessa, die wij kennen van onze studie. Zij had aan ons laten weten dat zij ook op Bali was, zij doet hier samen met haar zus voor een maand vrijwilligerswerk op een school. Erg leuk om een bekende opeens op Bali te zien. We hebben gezellig zitten kletsen in een restaurantje waar ze overheerlijke brownies hadden.

De volgende dag hebben we onze tassen weer gepakt en zijn we naar Padang Bai gegaan. In eerste instantie gingen we hier alleen heen om de volgende dag van daaruit optijd op een boot te kunnen stappen richting de gili eilanden. Maar we kwamen aan in een hele leuke accommodatie dat wordt gerund door een Belgische jonge vrouw. Zij vertelde dat er om de hoek een leuk strandje was en dat was zo. Na een korte wandeling kwamen we uit op een klein paradijselijk strandje, wit strand en mooie blauw helder water. Met op het strand leuke hutjes, restaurantjes, die gerund werden door lokale families. Hier hebben we lekker gelucht met een fantastisch uitzicht! Daarna lekker de hele middag op het strand gelegen. Voor savonds waren we door de Belgische eigenaresse uitgenodigd om bij de accommodatie te eten. Ze had een grote rode snapper op de markt gekocht en die was heerlijk bereid met allemaal lekkere groentes erbij. Echt een super maaltijd! En super gezellig want alle gasten waren uitgenodigd en we zaten met in totaal 16 man aan een grote tafel.

De volgende dag zijn we met de boot vertrokken naar Gili Trawangan, een van de 3 gili eilandjes voor de kust van lombok. Echt weer totaal anders dan Bali. Er rijden hier geen auto's en scooters, geen drukte. Alles gaat hier lopend, op de fiets of met paard en wagen. Het eiland is maar 2km lang. Langs het strang bevind zich een hoofdstraat met verscheidene winkeltjes, restaurantjes en bars. Gister hebben we een lekker dagje strand gehad en savonds zijn we naar een bar gegaan waar we ons weer verbaasen over de prijzen van de drankjes. Het is maar goed dat we hier niet lang zitten hahaha. Vandaag hebben we hier weer een lekker lui dagje, we gaan zo denk ik weer naar het strand en misschien nog snorkelen. Dan gaan we morgen weer terug naar Bali, waar we nog 2 overnachtingen hebben voor we weer terug naar Nederland gaan. Het is hier héérlijk, maar ik kijk er ook zeker wel weer naar uit om naar huis te gaan!
Ik heb al een bestelling bij mijn moeder gedaan voor een lekkere boterham met vlokken, hahaha dat zijn van die kleine dingen waar wij nu echt zo naar uitkijken, lekker Nederlands brood jammie.

Nou dit is dan mijn laatste verslag van deze reis, raar idee, maar ik zie jullie allemaal binnenkort weer in Nederland!

Liefs Renée
,,,,

• 16 Maart 2014 - 09:54

Corrie:

Lieve Renee,

Wat een fantastische afsluiting van jullie geweldige reis! En ook heel herkenbaar, Anne en ik zijn ook op Bali geweest en ook op Gili Air in Lombok.

Goede terugreis en lieve groeten,
    Corrie

• 16 Maart 2014 - 11:21

Iris:

Hi Renée,

Klinkt als een super afsluiting van je reis. Geniet van de laatste drie overnachtingen! En tot snel :D Kan niet wachten om al je verhalen in het echt te horen ;)

Liefs Iris

• 16 Maart 2014 - 12:11

Emma:

Hee Renee! Wat super om je verhalen gelezen te hebben. Een mooie reis was het zeker! Geniet van de laatste dagen en een goede reis terug alvast!
    X Emma

• 16 Maart 2014 - 17:08

Mariet:

Lieve Renée,

weer genoten van je verhalen, geweldig.
    Geniet nog even van al het mooie en dan een heel goede reis terug naar Nederland.

Dikke knuff, ook van Gerard, XX Mariet