Noosa, Fraser Island Whitsundays & Magnetic Island - Reisverslag uit Mission Beach, Australië van ReneeGoingDownUnder - WaarBenJij.nu Noosa, Fraser Island Whitsundays & Magnetic Island - Reisverslag uit Mission Beach, Australië van ReneeGoingDownUnder - WaarBenJij.nu

Noosa, Fraser Island Whitsundays & Magnetic Island

11 Februari 2014 | Australië, Mission Beach

Hee allemaal!

Weer even een reisupdate. Ik dacht mijn vorige verslag is nog niet zo lang geleden, maar de tijd vliegt voorbij en ik heb dus al weer aardig wat te vertellen.

Na mijn vorige verslag zijn we naar Noosa vertrokken, een leuk klein kustplaatsje. We hadden een leuk hostel wat zo was opgezet dat je veel buiten was, een soort vakantiepark, ipv alleen maar een hostel gebouw. In het plaatsje zelf was niet zo heel veel te doen maar toch hebben we ons dagen goed vol gemaakt. Zo zijn we een dag gaan kanoën in de everglades vlakbij noosa, dat is een soort mangrove. Dat was een leuke tour om te doen, we begonnen op een snelle speedboot en stopte ergens voor koffie, thee en gebak. Vervolgens ging de eerste helft van de groep kanoën naar de lunchstop, wij bleven toen nog op de boot. Het was een mooie toch, het water had een heel rare donkere kleur door de planten, daardoor zag je wel een hele mooie reflectie van de bomen en de lucht. Miek en ik hebben tijdens onze reis al vaker gekayakt dus dit leek niet echt een uitdaging in kanoes, ze waren vrij stabiel en het water was vlak. Toch kregen 3 engelse meisjes het voor elkaar om om te vallen.. met als gevolg natte iPhones en een camera die verdween in het donkere water. Na wat snorkelen niet terug gevonden... Oke dat heeft mij overgehaald om mijn camera maar niet aan boord mee te nemen. Na een lekkere BBQ lunch, konden we zwemmen in het water, de toueguide gaf aan dat dat wel veilig was ondanks de vele borden met waarschuwingen voor bullsharks haha gelukkig we leven nog, maar wie weet wat er allemaal in dat donkere water onder ons door zwom... Bij ons ging het kanoën super, we hebben een snelle tijd neergezet, onze armspieren hebben we goed getraind op deze reis, net als onze kuit spieren. We hebben een middag namelijk een mooie kustwandeling gemaakt van 4uur lang. Het was een mooie wandeling langs stranden en mooie uitkijk punten, waar we wilde dolfijnen hebben gespot! We kwamen langs een heel mooi lang strand, waar op 1 nudist na niemand anders was haha na de lange wandeling zijn hebben we op het laatste strand onze handdoeken uitgegooid om even lekker te relaxen. Verder zijn we vanuit noosa nog naar een markt geweest in een nabij gelegen plaatsje, een hippie markt met wel 300 kraampjes, van voedsel tot kleding, souvenirs en sieraden. Erg leuk om even over een markt te slenteren en als typische backpacker de gratis dingen natuurlijk te proeven. En qua eten weten ze wel wat lekker is in Australië! Miek en ik worden hier ook heel lui m.b.t. het koken, ons hostel had namelijk een mooie deal $6 maaltijden! Daarvoor gaan wij niet met boodschappen lopen sjouwen en een maaltijd staan klaarmaken in de vaak kleine benauwde keukentjes haha en de maaltijden zijn nog lekker en divers ook. Tijdens ons verblijf in noosa was het ook Australia day, dat hebben wij lekker gevierd op het strand met als afsluiting een gratis BBQ bij het hostel, typisch Australisch die BBQ's. Verder was er in het hostel een spelletjes avond, waarbij we veel meiden hebben ontmoet waarmee we ook uit zijn gegaan. Waaronder 2 Nederlandse meiden, Renée en Christine, die op dezelfde Fraser Island tour bleken te gaan als wij, erg gezellig dus!

Na een aantal dagen in noosa was het tijd om maar Rainbow Beach te gaan, van daaruit vertrok onze Fraser Island tour. Fraser Island is een heel groot zand eiland, waar we met 4WDrives over heen zouden crossen. Miek en ik hadden hier alleen niet over nagedacht en hebben ons rijbewijs niet mee aangezien we alleen met de bus reizen. Maar groepjes werden gemaakt en wij zaten samen met Renée en Christine, nog 4 meiden en 1 NL jongen, Leander. Is dat nou zielig voor een jongen of niet? met 8 meiden in de auto.. Wij werden ingedeeld in de leaders car, waarin dus een begeleider reedt en wij dus voorop reden. Eerst nog jammer dat je niet zelf mag rijden maar zo erg was dat niet, onze auto onder leiding van Christos (onze begeleider die half Grieks was), kreeg als snel de bijnaam Party Car! Christos heeft ons goed vermaakt, hij zingt namelijk en heeft in Griekenland een nummer 1 hit gescoord, dus we konden niet om zijn zelf gemaakte liedjes heen en die zitten nu nog in ons hoofd haha. Met de volume knop vol open en een mix van Griekse muziek, hits en foute nummers werden wij achterin de auto door elkaar geschut. Het rijden over het eiland was erg hobbelig, wij zaten ipv horizontaal, verticaal tegenover elkaar, waardoor het we en erg avontuurlijke rit werd en we soms loskwamen van onze stoel. Het zachte zand zorgde ervoor dat de auto's wel eens vast kwamen te zitten, waarna er door ons geduwd moest worden, terwijl Christos al lachend achter het stuur foto's nam haha. Naast het rond crossen stopten we bij een aantal zeer mooie stops. Zo gingen we de eerste dag langs lake mckenzie, helder blauw water met heel fijn zand, waarvan de aboriginals denken dat het genezend werkt.. dus scrubben maar! Vervolgens zijn we naar het bekende scheepswrak van het eiland gegaan. Savonds sliepen we met zijn alle in tenten, op een heel dun matje met alleen een dun slaapzakken, maar na een lange dag, wat feesten en goon val je ook dan gewoon in slaap. Owhja en we werden gewaarschuwd voor slangen, ook giftige, dus dat was de tenten checken op gaten en snachts bedenk je je wel 2 keer voor je een bezoekje brengt aan de wc haha. Na een korte nacht vroeg op en op naar de Champagne Pools. Dit zijn natuurlijk gevormde baden langs de kust, wat gescheiden word van de zee door rotsen, daar kan je namelijk niet in zwemmen door de aanwezigheid van vele haaien en kwallen. In de champagne pools londen we dus wel verkoeling zoeken. We kwamen er al snel achter waar het de naam aan te danken had.. de golven die over de rotsen komen zorgend voor een bruisende schuimlaag. Vervolgens gingen we naar indian rock, een grote rots langs de kust waar men vanaf de top vaak uitzicht heeft op veel haaien en roggen.. 'vaak' want er was er natuurlijk geen één te zien toen wij er stonden haha Maar het was wel een super super mooi uitzicht!
Vervolgens zijn met met de auto's naar Hangover Creek gegaan, dit was een klein riviertje op het eiland, waar je lekker in kon dobberen en je door de stroming mee kon laten voeren. Waarom the Hangover Creek? het was heel koud, dus wakker waren we!Savonds weer lekker met zijn alle gekookt en we hebben er weer een goed feest van gemaakt op de camping.

De volgende dag zon we naar een enorme zandvlakte gereden, heel apart dat dat zich midden op het eiland bevind tussen allemaal bomen, maar heel mooi om te zien! En de zandvlakte kwam uit op een meer waar we verkoeling zochten en verrast werden door een gratis dokter fish behandeling (van die visjes die aan je voeten sabbelen). helaas moesten we daarna afscheid nemen van Fraser Island.. terug naar Rainbow Beach, waar opeens allemaal stress begon. we kregen namelijk te horen dat er een cycloon op de oost kust af kwam, net ten noorden van ons, naar het plaatsje waar wij 2 dagen later heen zouden gaan. Het slechte weer had dat plaatsje al bereikt en wegen waren overspoeld, waardoor alle bussen werden gecanceld, die zouden pas weer maandag gaan rijden... Maar maandag zouden wij op een whitsundays tour gaan, met een catamaran voor 3 dagen varen langs mooie eilanden en stranden.. één van de hoogte punten van de Oost kust. Dus iedereen had stress! helaas hebben we onze tour moeten cancellen, en zag het er dus even naar uit dat we de whitsundays moesten skippen, maar gelukkig hebben we na heel wat geregel een andere 2 daagse tour op een zeilboot kunnen regelen. Wel zaten we eerst nog een aantal dagen vast in Rainbow Beach, een plaatsje waar nou niet echt veel te doen is, maar we hebben ons erbij neergelegd en hebben we toch lekker van genoten, toch wel lekker een aantal dagen niets doen. En we hebben uiteindelijk daar nog ge-sandboard (met een bodyboard van een gigantische zandheuvel afglijden). Maar gelukkig ging op maandag de bus weer en konden we naar Airlie Beach!

De cycloon viel uiteindelijk volgens mij wel mee, wij hebben er in ieder geval niet veel van mee gekregen. Airlie Beach is ook een leuk badplaatsje, met restaurantjes, winkels en barretjes. We hoorde dat Brad Pitt en Angelina Jolie er ook waren, maar niet gezien want wij gingen voor 2 dagen op onze zeiltour! En wat ben ik blij dat we dat alsnog hebben kunnen doen! We hadden een mooie zeilboot waar ongeveer 20 mensen op konden. We legde de eerste dag aan bij white heaven beach, onbeschrijfelijk mooi blauwe lucht, heel wit fijn zand en water in de mooiste kleuren blauw! Voor het zwemmen moesten we wel een wetsuit aan, ivm kwallen, maar dat namen we voor lief. vervolgens zijn we verder gaan zeilen en hebben we savonds in een baai het anker uit gegooid om daar te overnachten op de boot. Savonds was erg gezellig met de groep, wat spelletjes gespeeld en op het dek naar de sterrenhemel gekeken en daarna mijn bedstee in haha. De volgende dag zijn we op een aantal plekken gestopt om te snorkelen, wauw wat waren daar veel vissen, van zwart/wit tot neon kleuren en van 1000en kleintjes tot Elvis (een gigantische zwarte vis) waar ik opeens oog in oog mee stond en ik dus ook een flinke gil door mijn snorkel heb laten horen haha maar het was heel vet! Vervolgens gingen we naar een plek waar we zeeschildpadden konden spotten. Eerst leek het erop dat wij ze dan natuurlijk weer niet zouden zien, met als ons geluk met het spotten van dolfijnen en haaien... Maar opeens zagen we een donkere vlek in het water en dat bleek een gigantische schildpad van zo'n 1,5 meter te zijn!! Hij zwom zo rustig en leek geen las van ons te hebben dat we uiteindelijk wel langer dan een half uur met hem hebben kunnen snorkelen, echt zo indrukwekkend!! Daarna was het tijd om weer richting de haven van Airlie Beach te gaan, waarbij we een storm tegemoet gingen. Super vet met al die golven, op spattend water en de boot die heel schuin hing. Terug in Airlie Beach bleek dat heel veel mensen van onze fraser Island tour er ook waren, en er was een jarige dus dat was weer tijd voor een goed feest.

Na een rustig dagje bij de lagoon (openbaar zwembad) zijn we met een ferrie naar Magnetic island gegaan, waar we in een heel leuk hostel zitten, wat eerder lijkt op een vakantie park, direct aan het strand, bungalows en een zwembad met uitzicht op zee. Tijd om lekker te relaxen dus! Ook zijn we naar de koala sanctuary gegaan, een kleinschalig park waar ze verschillende Australische dieren houden. We kregen veel informatie te horen en mochten de meeste dieren ook vasthouden, waaronder een slang, krokodil, kakatoe, hagedissen en een koala! En ja ik heb foto's als bewijs. Daarna zijn miek en ik naar een plek gegaan waar wilde wallabies (soort kleine kangaroos) rondlopen, die hebben we gevoerd, echt heel leuk!

Nu zit ik in Mission Beach, een plaatsje waar niet veel te doen is, maar daarom zitten we hier, tijd om even lekker te relaxen. We zitten in een heerlijk hostel midden in het regenwoud.Er zit een zwembad bij waar we vandaag lekker gebruik van hebben gemaakt. Heerlijk om even 3 dagen te hebben waarbij we niets op de planning hebben en waarbij er niet echt iets in de omgeving is dat we toch perse willen zien. Dit is al weer de op een na laatste stop aan de oost kust, onze volgende stop is Cairns. We zitten nu vrij noordelijk en het is grappig om te zien hoe divers Australie is, zo zit je midden in een stad, dan heb je de everglades, een zandeiland, de mooiste stranden en zit je nu in het regenwoud. En dat we in het regenwoud zitten (tijdens het regenseizoen) dat kunnen we merken, soms komt de regen hier plotseling met bakken uit de lucht vallen.. maar dan is het ook wel weer na een paar minuutjes over gelukkig.

Dit was het wel weer voor even, wij gaan nog even genieten van onze laatste stops in Australie en daarna hebben we nog lekker de tijd om in Bali bij te komen voor we weer naar NL gaan.

Liefs Renee

• 11 Februari 2014 - 10:46

Ik heb al een reactie gekregen op het verticaal zitten in de auto ik vond het lastig uitleggen hahahah ja ik ben blond.. maar bedoel natuurlijk dat we gericht waren naar de zijkant ipv naar voren

• 11 Februari 2014 - 11:02

Annelies Verkerk:

Toch fijn he dat je ook nog tijd hebt om uit te rusten tijdens deze hele lange vakantie.....
    Geniet er maar van, voor je het weet ben je weer thuis en binnen een week is alles weer gewoon haha.
    Tot skype xxx

• 11 Februari 2014 - 13:20

Iris:

Hi liefie! Weer een super leuk verslag om te lezen :) Geniet lekker en een dikke kus xxx