The Northern Island - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van ReneeGoingDownUnder - WaarBenJij.nu The Northern Island - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van ReneeGoingDownUnder - WaarBenJij.nu

The Northern Island

Door: Renee

18 December 2013 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Hee allemaal!

zo even een update van mijn reis tot nu toe, WiFi hier is beperkt en ben gewoon heel druk dus het is er nog niet echt van gekomen. Ik heb dit verslag geschreven terwijl ik op de ferrie naar het zuider eiland zit, sorry het is een beetje lang uitgepakt, maar ik heb al zo veel mee gemaakt in de afgelopen 2,5 week.

1 december begon het avontuur, het is pas 2,5 weken geleden, maar lijkt al veel langer als ik bedenk hoeveel ik al heb gedaan en hoeveel nieuwe mensen ik al heb ontmoet.

Na het afscheid op Schiphol was het dan zo ver, het besef komt echt dat ik de komende 3,5 maand ga leven aan de andere kant van de wereld, met niets meer dan een rugzakje en backpack (die heel netjes maar 13kilo weegt!).

We hebben een hele goede reis gehad, eerst 11uur vliegen naar Hong Kong, daar een stopover van 9uur en vervolgens 11 richting Auckland. gelukkig ging alles goed bij de douane, na alle verhalen over strenge controle. Eenmaal aangekomen begon het goed.. regen en de verkeerde halte van de bus uitgestapt. Auckland vonden we niet echt een mooie gezellige stad en de regen maakte het er niet echt beter op, wel hebben we een wandeling gemaakt naar Mount Eden net buiten het centrum, een oude vulkaan heuvel met mooi uitzicht over de stad. we moesten nog erg wennen aan het backpackers leven en besloten die donderdag te gaan beginnen met de Stray bus, die ons de mooiste plekjes van Nieuw Zeeland gaat laten zien.

Donderdag 5 december: start met de bus, hele leuke groep van ongeveer 40 jongeren (oke met wat uitschieters een man van ergens eind 60 schat ik, maar miek en ik behoren toch wel tot de broekies van de groep). Grappige buschauffeur, van maar 1,60m, maar dit was zijn eerste tour dus dat was jammer, hij moest nog aan veel dingen wennen, liep achter op schema en alle informatie kwam nog niet spontaan over. Maar een leuke eerste dag afgesloten met een groeps Barbie (BBQ) en een bezoekje aan een hotpool strand, waar je dus je eigen jacuzzi kon graven, de temperatuur kon we oplopen tot 60 graden, dus dat was soms wel de billen branden haha. Wel apart dat die hotpools geheel natuurlijk zijn.

vrijdag 6 december: vertrokken we naar Reglan, we hadden een hele leuke lodge midden in de Bush Bush, we hadden de mogelijkheid on te surfen, maar het regende dus Miek en ik bewaren dat voor in Australië en zijn toen gaan wandelen. savonds met een aantal gezellig samen gekookt en spelletjes gespeeld. Echt zo leuk dat je op dat moment echt al hele leuke banden opbouwt met groepsgenoten!

zaterdag 7 december: een tocht door de waitomo caves (grotten). heel charmant met wetsuit, helm, en rubber laarzen.. maar zo vet! door hele kleine gaatjes kruipen, en soms tot aan je nek in het ijskoude water, en wanneer we alle lichtjes op de helmen uitdeden werden de glowworms zichtbaar die de hele grotten verlichten, je kreeg er een soort efteling gevoel bij haha. savonds hadden we een culturele overnachting bij een maori familie, de oorspronkelijke bewonderd van Nieuw Zeeland, daar leerden we wat over hun cultuur, zoals het begroetingsritueel: 2 keer elkaars neus aanraken.. en dat moesten wij dus doen bij meer dan 40 mensen hahaha soms wat ongemakkelijk maar het brak wel het ijs verder in de groep. verder leerden de meiden een traditionele dans en de jongens de Haka (imponerende strijders dans). snachts sliepen we met zijn alle in een grote hut samen, erg gezellig haha.

zondag 8 december: we vertrokken richting Rotorua, waar Miek en ik zijn gaan raften, met een boot over een rivier met stroomversnellingen en watervallen, een van wel 7 meter hoog! verteld onze guide nog heel leuk daarvoor dat we in het kleinste boodje zaten, en we zaten met allemaal jongens dus ook nog eens wat gewicht. 3 opties, we blijven recht.. maar erg onwaarschijnlijk! of we vallen uit de boot of de boot valt om.. 'ga daar maar vanuit' zei die.. fijn! haha dus daar gingen we, helemaal onderwater (op de fotos zie je onze boot gewoon op een gegeven moment niet meer, maar we kwamen weer recht naar boven! gelukkig haha. uiteindelijk besloten we last minute met heel wat mensen onze bus te stappen en in Rotorua te blijven, dat staat namelijk bekend om zijn geothermal parks, natuur parken waar geisers, kraters en hete wateren met de meest bizarre kleuren te zien zijn. Bovendien was de groep leuk en wilden we later ook wel eens een andere buschauffeur. We zijn uiteindelijk met 3 andere Nederlanders (Nicole, Bas & Sander) naar een hostel gegaan waar we eens lekker rustig aan konden doen, niet aan een schema van de bus moeten houden en we hebben lekker kunnen relaxen in een jacuzzi.

maandag 9 december: we zijn met een aantal van de bus naar zo geotherminal park gegaan en hebben lekker kunnen uitslapen, want voor de bus moeten we vaak om half 7/8 op, niks luie vakantie dus haha. savonds zijn we naar een bar geweest waar iedereen die uit onze bus was gestapt heen was gegaan.

dinsdag 10 december: we besloten met 3 nederlanders, Nicole, Bas en Sander met een andere bus naar Taupo te gaan, waar de stray bus ons de volgende dag weer zou ophalen. erg leuk plaatje aan een meer, en eindelijk hadden we zon! savonds zijn we met zijn 5e en veel mensen uit het hostel naar een Ierse pub gegaan, en namen deel aan een echte pub quiz.. waar ik dus echt niet goed in ben in tegenstelling tot Miek. daarna zijn we nog uitgegaan en hoorden we van wat anderen over een natuurlijke hot pool in de omgeving, dus... snachts om 2 uur bikini aan en nog naar een park gegaan, zo'n speciale ervaring, in de middle of nowhere onder een warme waterval onder de sterrenhemel, echt iets wat ik niet zal gaan vergeten zo speciaal!

woensdag 11 december: de stray bus kwam ons weer ophalen om de geplande tour te vervolgen, leuke nieuwe groep mensen, maar ook heel veel bekende uit de oude bus, en heel veel Nederlanders! we vertrokken naar Wakahoro, daar sliepen we bij een country station lodge, soort boerderij, tussen de bergen. ze hadden daar 2 mogelijke wandelroutes, wij namen de moeilijkste naar de toppen van wat bergen. erg mooi uitzicht, en weer echt leuk dat je zo snel al weer goede banden opbouwt met nieuwe mensen!

donderdag 12 december: vroeg op want om 7uur vertrok de bus richting national park, waar we een van de beste dagwandelingen van de wereld zouden doen, de tongariro alpine crossing, een wandeling door de bergen van wel 6,5uur, tot een hoogte van 1800 meter. Dat viel toch wel zwaar tegen qua wandelen, maar het was het zeker waard, wat een mooi uitzicht! bij mount doom uit de lord of the rings film. Savonds echt bek af, maar de spierpijn viel gelukkig mee..

vrijdag 13 december: we zijn naar Wellington vertrokken, de hoofdstad van Nieuw Zeeland, hier woonde een meisje uit de bus, zij nodigde ons uit voor een BBQ en huisfeest bij haar, waarna we nog naar een bar zijn gegaan. erg leuke avond, maar wel van sommige mensen weer afscheid moeten nemen omdat zij een andere route gingen doen of langer bleven, maar dat zullen we nog wel vaker moeten doen tijdens onze reis.

zaterdag 14 december, op de boot richting het zuider eiland van Nieuw Zeeland, wat nog mooier schijnt te zijn dan het noorder eiland.

Inmiddels ben ik nu al wat dagen op het zuider eiland en het is inderdaad erg mooi. we zijn naar het AbelTasman Park gegaan, waar we met een aantal kayaks hebben gehuurd en en eigen tour hebben gemaakt. Het was zo'n mooie omgeving, en we hebben wilde zeehonden gespot die zelfs met ons mee zwommen en onder onze kayaks door gingen. Lunchen deden we op een paradijselijk prive strand waar je alleen met kayaks kon komen. Vandaag 18 December zit ik bij het Franz Josef Glacier, waar we een mooie wandeling hebben gemaakt.

Ik vind het trouwens maar een raar idee dat jullie nu met de kerstboom in huis zitten. Ik heb hier totaal geen kerst gevoel, hoewel ze wel kerstmuziek in de supermarkten afspelen, onze bus versierd is met kerstversiering inclusief kerstboom en onze nieuwe buschauffeur iedere dag verkleed is als kerstman haha

Zo dat was het weer voor even, ik wens iedereen alvast een fijne feestdagen!

Sweet as.. !

Liefs,

Renée

• 18 December 2013 - 12:07

Suus:

Het klinkt echt fantastisch! En nu weer wachten op je volgende verslag, heel leuk om te lezen allemaal. Fijne kerstdagen daar!

xx Suus

• 18 December 2013 - 12:29

Nienke Verkerk:

Hey renee, erg herkenbaar allemaal :). Heel leuk om te lezen! Veel plezier xx

• 18 December 2013 - 16:11

Anoek:

Heey meiden,

Super leuk om jullie avonturen te volgen! Heeft Miekje ook haar eigen verslag? of is ze daar te lui voor? ;) grappige foto's ook trouwens! Klinkt alsof jullie een super reis aan het maken zijn! Hier branden inderdaad de kerstboomlampjes, maar van kou gelukkig nog niet echt sprake. Nog een paar daagjes en dan is het kerstvakantie! Ben heel benieuwd naar jullie kerst en oude en nieuw verhalen!!!

Geniet ervan!

• 18 December 2013 - 18:47

Doortje:

Hi mate!

Wat klinkt dat allemaal leuk zeg! Doe ennemike de groeten en geniet ervan!

• 19 December 2013 - 00:02

Nelleke:

Hoi Renee,
    Leuk zeg al die mooie gebieden zien en ruige natuur beleven. Klinkt ook heel gezellig met al die ontmoetingen. Geniet maar lekker!
    Nelleke

• 19 December 2013 - 11:35

Grada Tienhooven:

Hallo Renee. Ik heb jen verslag gelezen Wat fijn dat jullie zo genieten Ikwens je nog heel veel plezier doe voorzichtig
    groetjes en knuffel van Oma

• 20 December 2013 - 23:11

Annelies Verkerk:

Hey lieverd,
    Hoewel je me regelmatig wakker "appt" midden in de nacht vanwege het tijdverschil wil ik je ook via deze weg even laten weten dat ik ontzettend geniet van je enthousiaste verhalen.
    Je bent nog geen 3 weken weg en moet je zien wat je allemaal al gedaan en gezien hebt!
    Geniet er maar van, hele dikke kus, ook voor Annemiek, xxx

• 22 December 2013 - 13:37

Corrie:

Hoi Renee,

Wat hebben jullie inderdaad al veel mee gemaakt. We zijn benieuwd naar het vervolg!

Lieve groeten en blijf genieten, Anne en Corrie

• 26 December 2013 - 19:45

Reimo:

Klinkt goed allemaal! Ben benieuwd naar je volgende stuk!

Tot ooit!

Reimo

• 29 December 2013 - 11:25

Mariet:

Ha Renee,

net je verslagen gelezen. Wat heerlijk om te lezen dat het goed met je gaat , veel leuke mensen hebt ontmoet en al heel veel hebt gezien en gedaan.
    Lieve meid, geniet er nog veel van, een heel mooie speciale jaarwisseling en ik blijf je zeker weten volgen, veel liefs, ook van Gerard en Lotte (die is een weekje thuis :-)!!), XXX Mariet